SHOGUN

Phones-Conference-call-iconPočet hráčů:
3-5
Baby-Stork-with-bundle-iconVěk hráčů:
12 a více let
Movie-Genres-Historical-iconDélka hry:
120-150 min

 

Málo která konfliktní desková hra je tak dobře navržena, aby byla zábavná až do konce a někdo z hráčů nebyl ještě než skončí ušlapán do nicotné velikosti. Desková hra Shogun se odehrává v Japonsku v 16. století, kdy bojovaly mezi sebou klany Shogunů o nadvládu nad Japonskem. Vy se stanete majitelem jednoho takového klanu, který ovládá určité provincie. Z nich podniknete výpady do neutrálních zemí, ale i na další klany. Na konci vyhrává nejmocnější klan, který během dvou hodnocení nasbírá nejvíce bodů za území a významné budovy.

Shogun je hra při které budujete svoji říši a to jak ekonomicky, tak vojensky. Moderní deskové hry, jen opatrně a velmi málo nabízejí přímou možnost napadáni hráčů mezi sebou. Protože pokud hra není pro dva hráče, tak je velmi těžké nastavit pravidla tak, aby se nestalo že jeden poražený hráč se už jen nudně kouká jak se zbylí hráči baví hrou a on nemá sebemenší šanci, poprat se o nějaký dobrý výsledek. A právě Shogunovi se daří svými principy nabídnout hodně konfliktní hru se zábavou až do konce. Ale popořadě. Hra probíhá z 8 kol, které představují roční období z toho dvě jsou jen počítací. Na začátku hry si hráči rozdělí území, které budou ovládat, území kromě pole přímo na mapě,jsou reprezentovány kartičkou a kromě polohy na mapě nesou ještě údaje o daňové výnosnosti a zemědělské výnosnosti. Při draftováni území vzniknou promíchané, většinou neucelené území jednotlivých klanů. Díky neucelenosti území se ve hře nevyhnete konfliktu.

Po rozlosováni území a umístění armád na tyto území (armády jsou v Shogunovi prezentovány kostičkami) začne samotná hra. Rozlosuje se pořadí tahů pro všechny hráče a pak nastává plánovaní tahů. Plánovaní v Shogunu vypadá tak že každý má před sebou svůj malý plánovací plán a na něj ukládá provincie, aby soupeři neviděli které kde tzn. lícem dolů. V jedné provincii díky jedné kartě provincie můžete za čtvrťrok naplánovat jednu akci a to od stavby, hradu, divadla, chrámu, po výběr daní, sklizně, verbováni armády, přesunu armády, války. Takhle si to každý hráč naplánuje a potom probíhá vyhodnocováni a to podle pořadí a podle nalosovaného pořadí tahu. Takže někdy se v Shogunu prvně útočí a pak až buduje a verbuje, jindy naopak. Díky plánovaní najednou a vyhodnocováni malých kroků, je každý hráč vtažen do hry. Jak probíha boj, pokud v nějaké provincii naplánujete útok, tak jak nastane vemete své vojáky (kostičky) a soupeřovy vojáky. Ty se vhodí do takové věže v níž jsou papírové síta, kostičky které vypadnou přes síta se vybijí v poměru 1:1 a kdo má po této malé vojně víc kostiček, tak vyhrá. Samozřejmě toto se ještě mírně modifikuje, ale cílem těhle stránek není psát podrobné pravidla na deskové hry, ale ukázat zajímavé principy ze hry a věž v Shogunu pro vyhodnocení boje je zrovna onen princip. Protože je to rychlé a hlavně je v tom nějaká náhoda, nicméně pokud vám kostičky uvíznou v síti věže, tak dejme tomu pro daný boj jste štěstí neměli, ale příště se nejspíš objeví na vaší straně větší, protože kostičky se různě v sítech uvolňují.

Díky náhodně umístěným územím, relativně malému počtu možnosti útočit (za celou hru můžete zaútočit 12x) se v Shogunu nestává, že by se vedly jednostranné války dvou hráčů či bloků. Zkrátka každý útočí tam kde mu to přijde výnosné, ať už to je z pohledu obrany území, získaní bohaté provincie, či zasažení ekonomiky spoluhráčů. Celou hru bojujete ještě s financemi a krmením své říše, takže k tomu potřebujete výnosné provincie, pokud možno v bezpečí a ne v první bojové linií. Lidé v provinciích mají tendenci se bouřit, pokud po nich chcete hodně jídla, nebo peněz. Shogun je určitě hra vhodná pro lidi co nelpí na svém území, nemstí se, nepřenášejí pomstu z předešlých her. Je chytlavá a nijak složitá, nicméně hodně strategická desková hra s dobrým prvkem náhody a rychlým rozhodnutím jak dopadl boj.

 

 

Svitek-koupit-button_resize3